Wednesday, April 14, 2010

Pelajar Calar Kereta Cikgu?


Pagi itu,aku memandu kereta ingin ke pejabat. Sambil itu,aku membuka radio kegemaranku iaitu IKIM FM sebagai halwa telinga. Biasanya pukul 8.30 pagi akan ada siaran mengenai Forum Rakyat. Aku begitu tertarik dengan rancangan ini kerana ia membicarakan mengenai hal-hal semasa dan terkini. Pagi itu,tajuk perbincangan mengenai 'Pelajar simbah cat & calar kereta guru'. Satu tajuk yang begitu menarik yang diperbincangkan. Aku cuba mendengar luahan dan pandangan oleh setiap pemanggil yang cuba memberikan pandangan mereka. Ada dikalangan mereka yang memanggil dan menyatakan mereka adalah seorang guru. Dalam panggilan tersebut,memang terdengar suara kekecewaan seorang guru terhadap apa yang dilakukan oleh anak muridnya yang tidak mengenang jasa guru tersebut yang telah bersusah-payah mengajar mereka. Aku juga turut merasai kekecewaan yang dirasai oleh guru tersebut, namun bukan itu yang aku ingin tumpukan. Tiada satu pun pemanggil yang cuba memberikan 'penyelesaian' kepada permasalahan ini. Semuanya cuba memberikan gambaran mengenai kesalahan yang dilakukan tetapi tidak cuba pergi kepada penyelesaiannya.

Sambil memandu,aku cuba memahami permasalahan yang cuba diselesaikan. Namun,aku yakin,segala permasalahan pasti akan ada penyelesaiannya. Aku teringat satu kata-kata bijak pandai dalam menguruskan masalah iaitu 'Kita perlu lihat kepada 'the real problem not the presenting problem'.Inilah kata kunci yang cukup mendalam maksudnya tetapi begitu tepat maksudnya.Apa yang cuba dibawa oleh ahli bijak pandai tersebut ialah,kita tidak perlu melihat kepada masalah yang telah timbul kerana itu adalah 'hasil' atau tindakan yang dilakukan,namun kita perlu melihat kepada masalah sebenarnya. Apakah masalah sebenarnya? Ya,masalah sebenarnya ialah kita lihat kepada diri manusia. Dalam diri manusia,terdapat 3 unsur yang mengawal tindakan seseorang iaitu yang pertama hati, yang kedua akal dan yang ketiga ialah nafsu. Di antara ketiga-tiga unsur tersebut, hati adalah yang paling penting kerana hatilah yang akan membuat tindakan. Hati ibarat raja dalam pemerintahan, akal ibarat penasihat/bendahara dan nafsu ialah penjahat kepada diri. Namun,perlu diingat,sekiranya raja dinasihati oleh penasihat yang baik,maka tindakannya juga akan baik,tetapi sekiranya penasihatnya tidak menasihati dengan baik,maka raja/atau tersebut akan membuat tindakan yang tidak baik.Oleh hal yang demikian,walaupun hati membuat tindakan,hati akan bertindak daripada nasihat akal. Maka dari mana akal mendapat maklumat. Ya,jika kita lihat pada hari ini,di media massa seperti televisyen,internet,media cetak banyak memaparkan atau menghidangkan suatu yang bleh merosakkan pemikiran golongan remaja masa kini.Budaya hedonisme atau hiburan terlampau telah meracuni generasi muda masa kini. Tidak hairanlah mengapa anak muda masa kini bertidak di luar batasan kerana persekitarannya dihidangkan dengan unsur-unsur negatif yang telah meracuni pemikiran mereka.Itulah punca permasalahan yang perlu kita lihat dan tangani sekiranya kita ingin menyelesaikan permasalahan ini.

Teringat aku pada sirah para sahabat ketika mana Islam belum sampai di Kota Mekkah.Umat manusia ketika itu terlalu rosak dan tidak mempunyai cara hidup yang sempurna.Arak ibarat minuman harian,bunuh anak adalah perkara adat dalam masyarakat jahliah ketika itu. Namun,apabila Rasulullah s.a.w yang telah diutuskan oleh Allah s.w.t kepada manusia ketika itu,satu sinar baru yang telah dibawa kepada masyarakat jahiliah ketika itu.Apakah kunci utama yang menyebabkan masyarakat jahiliah ketika itu boleh menukar cara hidup jahiliah kepada cara hidup Islam. Ya,jawapannya ialah,Rasulullah telah datang kepada umat manusia untuk membeikan sinar kepada hati-hati yang gersang.Rasulullah datang membawa kalam Allah dan menyinari seluruh alam dan isinya.Itulah kunci utama bagaimana Rasulullah boleh mengubah Omar Al-Khattab sebelum Islam yang dikenali dengan kekerasannya sehinggakan sanggup menanam hidup-hidup anaknya, tetapi apabila sinar Islam telah menyerap ke hatinya,segalanya berubah atas hidayah Allah s.w.t.

Jadi pada pagi itu,aku telah mendapat satu kesimpulan bagi penyelesaian permasalahan yang sedang melanda generasi muda pada masa kini ialah kita semua sama ada pihak ibubapa,guru-guru,masyarakat dan pemimpin sama-sama kita mengisi hati generasi muda masa kini dengan 'pengisian hati' yang mana hati juga perlu diberi makan sepertimana tubuh badan memerlukan makanan. Sekiranya hati telah mati, maka nur hidayah tidak akan dapat meresap ke dalam jiwa dan akan membentuk generasi yang telah sesat dari ajaran Islam yang sebenarnya.Wahai adik-adikku,perkasakan dirimu...

No comments:

Post a Comment