Wednesday, April 7, 2010

Tak nak belajar?


Petang itu aku baru sahaja selesai mandi dan kemas diri. Terasa panas badan petang itu dan aku perlu mandi untuk mendapatkan kesegaran untuk aku teruskan urusan harianku. Tiba-tiba telefon bimbitku berdering. Aku lihat nombor telefon yang tertera pada telefonku, tiada nama yang keluar, mungkin orang luar. Aku terus mengangkat telefonku, “Hello, assalamualaikum, ni ustaz arif ke?”,soal orang yang menelefonku,”Waalaikummussalam, ye saya, siapa yang bercakap?” soalku kepadanya,”Ana Taufiq, guru kaunseling sekolah yang anta buat program untuk pelajar disini tahun lepas, masih ingat?” soalnya,”Oh, Taufiq apa khabar, ada apa cerita?” soalku dengan penuh perhatian,”Ana nak jemput anta bagi ceramah pada budak Melayu kat sekolah ana, budak-budak Form 3 dan Form 5 tentang motivasi belajar. Budak-budak ni belum nampak persediaan nak hadai peperiksaan lagi, jadi ana cadang pada pihak sekolah untuk jemput anta bagi ceramah dalam bulan 5 ni,macam mana, anta boleh ke?” soal dia padaku untuk dapatkaan kepastian. Aku berfikir sejenak mengingati tarikh yang dicadangkan, dan aku cuba berikan jawapan,”Insyallah, setakat ni ana rasa boleh,”aku cuba berikan kepastian,dan dia bertanya satu perkara yang aku tidak dapat pastikan,”Biasanya berapa bayaran yang anta kenakan untuk sejam ceramah?” satu soalan yang memang sukar untuk dijawab, al-maklumla aku bukan golongan professional,lantas aku berikan jawapan,” Ana tak pasti bab-bab harga ni, tak biasa, lagi-lagi waktu tu waktu pejabat”. Dia terus mencelah,”Biasanya pihak sekolah bagi pada penceramah dalam RM120 je pada penceramah, itu je budjet yang sekolah ada”, jawapan yang bersahaja daripada dia.

Termenung seketika bila dia memberikan jawapan seperti itu. Jika nak diikutkan, bayaran seperti itu hanya cukup untuk isi minyak dan aku pula perlu berikan pada syarikat disebabkan aku telah menggunakan waktu pejabat untuk program dan bukan program syarikat. Jadi, aku takkan dapat apa-apa habuan daripada bayaran yang diberikan. Namun, aku cuba berfikiran positif dan menetapkan niat kerana Allah, aku ingin berkongsi sesuatu dengan anak bangsaku, dan aku tidak mahu melihat anak bangsaku keciciran dalam pembelajaran, dan yang penting aku tidak mahu lihat generasi pelapis pada masa akan datang terlalu goyah dan tidak layak untuk memimpin. Terus aku berikan jawapan spontan kepada dia,”Em, rasanya insyallah tiada masalah”, dia berkata lagi,”Kalau boleh anta ‘basuh’ sikit diaorang ni, ana nak diaorang ada kesedaran untuk belajar, kalau boleh anta buat sampai diaorang menangis lagi bagus, biar diorang ada kesedaran nak berubah,”aku menjawab,”Insyallah ana cuba mana yang termampu,”,terus Taufiq guru kaunseling sekolah itu ‘confirm’ dengan aku untuk mengisi program tersebut.

Selepas daripada panggilan tersebut, aku duduk sebentar di jendela bilikku melihat suasana tenang dinihari. Terlihat anak-anak kecil bermain dengan penuh keriangan bersama rakan-rakan sebaya. Teringat aku dikala aku seusia mereka, aku juga seperti mereka, seronok bermain dan terkadang dimarahi oleh ibu kerana bermain sehingga lewat malam. Lantas timbul dibenakku persoalan-persoalan ringkas tetapi bermakna, adakah mereka anak-anak kecil memikirkan masa hadapan mereka? Adakah mereka merancang untuk hari dewasa mereka nanti? Adakah mereka sentiasa risau tentang masalah semasa sekarang yang saban hari semakin banyak masalah yang berlaku? Ah, mana mungkin mereka sekecil itu telah mampu untuk berfikir seperti sedemikian, kerana usia mereka dalam lingkungan 7 tahun itu masih keanak-anakan, masih belum mampu untuk merancang masa hadapan. Terus aku teringat perbualan aku dengan Taufiq guru kaunseling tadi menyatakan pelajar Melayu tingkatan 3 dan tingkatan 5 di sekolahnya masih belum nampak usaha untuk memajukan diri mereka. Aku termenung seketika, mengenang memori silam ketika mana aku seusia mereka. Waktu itu, semangat aku untuk belajar begitu tinggi dan alhamdulillah aku mendapat keputusan yang membanggakan sekaligus menggembirakan hati ibu dan ayahku. Mungkin disebabkan aku mempunyai rakan-rakan yang semangat untuk belajar menyebabkan aku juga mempunyai semangat yang sama untuk belajar. Mungkin juga disebabkan dorongan oleh ibu bapaku untuk aku terus belajar bersungguh-sungguh dan menjadi contoh kepada adik-adikku yang masih kecil. Bagiku, semua itu hanya dorongan luar sahaja, apa yang penting aku yang ingin Berjaya, itu yang lebih penting. Teringat aku pada satu modul Fitrah Perkasa mengenai ‘Kesedaran Untuk Merubah’ iaitu menerangkan bagaimana cara untuk merubah sikap. Aku cuba mengingati semula kata kunci yang biasa digunakan oleh Ustaz Pahrol dan ustaz-ustaz lain semasa menyampaikan kuliah. Mungkin modul ini sesuai untuk dijadikan asas kepada penyampaianku nanti apabila aku berdepan dengan pelajar-pelajar yang kurang minat belajar. Namun, aku juga rasa sangsi

No comments:

Post a Comment