Saturday, April 3, 2010

Remaja Oh Remaja...


Bila sebut perkataan 'remaja', terkenang aku kepada zaman remaja yang penuh dengan pahit manis kehidupan. Tika itu, aku masih belum mengenal erti kehidupan yang sebenar. Segala apa yang aku lakukan semuanya kerana ingin mengejar cita-citaku yang menggunung tinggi, ibarat kata orang tua 'darah muda', semuanya aku lakukan dengan penuh semangat. Kadang-kadang, aku tak pernah memikirkan akan akibat yang akan aku hadapi bilamana tidak memikirkan baik buruknya sesuatu perkara. Pernah juga tikamana aku di zaman persekolahan aku telah dirotan oleh ayahku akibat daripada tindakanku yang tidak memberitahu ayahku bilamana aku membuat keputusan. Tika itu, aku menerima hukuman tersebut dengan rela walaupun aku merasakan kesakitannya,namun jauh di sudut hatiku, aku tidak menyimpan dendam kepada ayahku.

Tetapi kini, bilamana aku telah dewasa dan mengenal erti kehidupan, aku cuba menoleh semula ke zaman remajaku, terasa indah dan manisnya zaman remajaku. Satu perkara yang aku tidak dapat lupakan ialah bilamana saat aku dirotan oleh ayahku. Aku amat berterima kasih atas tindakan ayahku itu dan aku merasakan sekiranya ayahku tidak menambil tindakan tersebut, mungkin aku tidak seperti sekarang yang lebih dewasa mendepani kehidupan.

Namun, hatiku sekali lagi diketuk oleh seribu satu persoalan yang menghantui diriku. Mengapa remaja masakini terlalu mudah terpesong arah? Adakah akibat daripada kurangnya pengetahuan mereka? Adakah ibu bapa mereka tidak cukup berikan didikan kepada mereka? Persoalan yang cukup merunsingkan bukan sahaja diriku tetapi juga menjadi satu persoalan yang besar kepada negara. Pernah satu masa aku menemui sekumpulan remaja yang sedang 'lepak' di stesen minyak di kerusi rehat. Aku lihat ada dikalangan mereka sedang menghisap rokok yang mana pada aku remaja seusia tersebut tidak patut terlibat dengan gejala tersebut. Aku cuba lalu berhampiran remaja tersebut dan cuba mendengar perbualan mereka, terdengar aku akan perbualan mereka..."Malam ni nak lepak mana bro?..."Mana lagi tempat biasa la"..."Ala, takde tempat lain ke, boringla", panjang perbualan mereka namun aku terus berlalu dari tempat mereka. Terus aku masuk ke dalam kereta sambil terus memerhatikan gelagat mereka. Aku terfikir sebentar, inikah remaja pada masa sekarang? Mengapa mereka mudah sahaja keluar lepas waktu magrib, adakah ibu bapa mereka tidak menghiraukan mereka? Terimbau zaman silamku, sewaktu aku remaja. Tatkala itu, aku memang tidak keluar malam kerna sibuk menyiapkan kerja sekolah dan mentelaah pelajaran. Ibu bapaku sentiasa mengawasi setiap gerak-geriku kerna tidak mahu melihat aku gagal dalam hidupku. Tapi aku pelik dan hairan, ke mana ibu bapa mereka? Adakah ibu bapa mereka tidak tahu ke mana anak-anak mereka pergi dan dengan siapa mereka berkawan? Ah, pening kepalaku memikirkannya...inilah dikatakan remaja akhir zaman....

No comments:

Post a Comment